BOŞLUK

IMG_6810

Onlar ilk gençlik hay huyumun içinde gezinen iki gölge. Ama ne zaman gözümün önüne gelseler hep üç kişi oluyorlar. İki kız kardeş ve anneleri. Aynı yaşlarda, aynı şehirde, aynı lisede fakat tamamen başka dünyalardaydık. İkiz olacak kadar yakın yaşlarda ve karbon kopya gibi birbirlerine benzerlerdi.

Kızıla yakın sarı saçlarını eğer okula geliyorlarsa omuzlarının üstünde iki örgü halinde bırakırlar yok eğer anneleriyle güne gidiyorlarsa bukle bukle yayarlardı. Ama ben daha çok, birbirinin kopyası olan bu anneyle kızlarını hanım hanımcık giyinmiş, kollarında çantalarıyla öğleden sonra gezmesine giderken görürdüm.  Ben ikinci tenefüste okulun bahçesinden sokağı seyrederken sabahçı olan kızlar çoktan eve dönmüş, giyinip süslenip anneleriyle gezmeye çıkmış olurlardı.

Okul dışında hep anneleriyle oluşlarını garip bulur ergenliğin bu en rüzgarlı dönemindeki yapışık yaşamlarını anlamakta zorlanırdım. Çarşı pazar, giysi alışverişi, gezme, tozma, sinema.. Bu yüzden her ne yapıyorlarsa beraber yaptıklarını düşünür okula anneleri olmadan nasıl gelebildiklerini merak ederdim. Yürürken de hayatta olduğu gibi birbirlerinin üzerlerine doğru yaslanan, zorunlu haller dışında birbirlerinden hiç ayrılmayan ve sanki boşlukta yüzen üç gövdeydiler.

Onları altı kollu, altı bacaklı ve üç gövdeli hatırlamamın sebebi de muhtemelen bu simbiyotik yaşam biçimleriydi. Bende tuhaf bir ilgi yaratırlardı. Anneleriyle adeta yapışık yaşayan, ağızlarını büzerek konuşan, her şeyden korkan, hep ağlamaklı olunacak bir şeyler uyduran, birbirlerinden başka kimseyle konuşacak bir şey bulamayan, çoraplarına çamur sıçrasa dünyaları başlarına yıkılan bu kızların nasıl yaşadıklarını merak ederdim. Adını o zamanlar tam koyamadığım bu merakın asıl sebebi tek başlarına varlıklarını gerçekleştiremeyen bu kızların etrafındaki tuhaf aşıklarıydı. Varlığını yaratamayan bir boşluk nasıl oluyordu da arzu uyandıracak bir nesne yaratmayı becerebiliyordu ya da varmış gibi gösteriyordu..

Bir gölge gibi peşlerinde gezinen ve hep rakiplerini kolladıkları için horoz gibi diklenen bu aşıklar gurubu, kızları yaşayabilecekleri her tehlikeden korumaya hazırlardı. Misal kızların çoraplarına çamur sıçrayıp dünyaları mı karardı hemen bir şövalye gibi mendil çıkarır, gözlerine toz mu kaçtı hoop o dakika yüzlerine serpecek su bulurlardı. Ayakları taşa takılsa elleriyle yolu düzeltip ertesi gün babalarından kaçırdıkları arabalarıyla voz voz etraflarında gezinirlerdi. Ne de olsa bütün dünya bu mızıltılı kızları yutmaya çalışan dev bir ejderha, onlar da kızları kurtaracak kahramanlardı.

Çoğu mit ve masalda benzerlerine sıkça rastladığımız bu hikayenin asıl kahramanı kızların yaydığı boşluk hissiydi. Bu boşluk o kadar derin ve o kadar “şey”den yoksundu ki dolacağına dair hiçbir umudu yeşertmiyordu.. Ve bu umutsuzluk hali uçsuz bucaksız bir hayal gücü için at koşturacak bir düzlük yaratıyordu. O derin boşluk kahraman olmak için yanıp tutuşanlara tekrar doğacakları yeni bir rahim vadediyorlardı.

Sonraları Andromeda’yı daha yakından tanıyınca bu kız kardeşlerin uzak geçmişteki ilk yakın temaslarının Andromeda’yla olduğunu anladım. Andromeda da bir kahraman olarak yeniden doğmak isteyen Perseus için buna benzer bir boşluk, yeniden serpilip büyüyeceği bir uterus simgesiydi. Terkedilmiş bir ev kadar boştu. Perseus, ona rastladığında bir kayaya zincirlenmiş, çaresizce bir ejderha tarafından yutulmayı bekliyordu.

Aslında vızıldayan kızlar gibi Andromeda da bu cezaya çarptırılacak bir suçu işlememişti. Tıpkı kız kardeşlerin beyaz çoraplarına sıçrayan çamur, gözlerine kaçan toz zerresi, elektrikler kesildiği, hocalar taktığı için alamadıkları notlar gibi bu ceza da Andromeda’nın başına talihsizliğinden gelmişti..

Andromeda’nın asıl talihsizliği tıpkı vızıldayan kızlar gibi onu yutmaya çalışan bir anneye sahip olmasıdır. Pamuk Prenses de bu boşluğun içinde yüzer. O da kız kardeşler ve Andromeda gibi narsist bir annenin sürekli genişleyen ve etrafındaki her şeyi yemek isteyen egosunun parçasıdır. Kendi kimliklerini oluşturmakta gecikmiş, göbek bağlarını koparmak konusunda isteksiz davranmışlardır. Annelerin gölgesi olarak yaşayıp ona kan, can transfer etmeye heveslidirler. Yaşamlarının nihai amacı budur.

Talihsizliklerine kendilerinden daha çok aşina olduğumuz Andromeda ve Pamuk Prenses, her İkisi de öyle saf, öyle pür bir boşlukla doludurlar ki önce anneleri tarafından yenilip yutulmaya sonra da bir kahraman tarafından kurtarılmaya dünden razıdırlar.. Büyüme periyotları yokluktan ve boşluktan akan zamana bağlıdır, kendilerine değil.

Kral Cephesus ile Kassiopeia’nın kızı olan Andromeda da Pamuk Prenses gibi annesinin güzellik takıntısının kurbanıdır. Deniz perilerinden bile daha güzel olduğunu iddia eden annesi Kassiopeia, perilerin deniz tanrısı babaları Poseidon’u kızdırmış o da ülkenin başına bir ejderha tebelleş etmiştir. Kâhinlere göre bu canavardan kurtulmanın tek yolu güzel Andromeda’nın canavara kurban edilmesidir.

Andromeda miti, bize tıpkı Pamuk Prenses masalında olduğu gibi talihsiz kızın bu karara karşı çıkışından, isyan edişinden, kaçmaya çalışmasından falan bahsetmez. Tam tersine iki kız da kuzu kuzu başlarına gelene razı olurlar. Bütün boşluklarıyla kaderlerinin içine yayılırlar.

İşte bu efsunlu boşluk yeniden doğmak isteyen kahramanlar için bereketli, korunaklı bir rahim olur. Çünkü Jung’un da dediği gibi bu kadar büyük bir dişi belirsizlik büyüleyici bir dişi masumiyet yaratır. Kız o kadar yardıma muhtaç, o kadar çaresiz ve o kadar büyük tehdit altındadır ki bir kahramanın yeniden doğuşu için biçilmiş kaftandır. Perseus’u da, Pamuk Prenses’in “Prens”‘ini de, vıyırtılı kızların tuhaf aşıklar ordusunu da yaratan bu kudrettir.

Çünkü kadınların boşlukları bile kendilerini canavarlardan kurtaracak kahramanları doğurmak için büyüleyici bir hiçliktir. Ve her kahramanın kaderinde içinde tamamlanıp yeniden doğacağı böyle bir boşluğun kehaneti yazılıdır.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s