RUH AKRABALIKLARI II

KISKANÇLIK…

IMG_E7336

Semavî dinlerde anlatılan en eski hikayelerden biri, İki kardeş arasında geçen ve sonu ölümle biten bir cinayeti anlatır. Bu hikayenin kahramanları çiftçi Kabil ile koyun çobanı Habil’dir.

Her ikisi de Adem ve Havva’nın peş peşe doğan ilk çocukları ve ve yeryüzünün ilk misafirleridir. Cenneti hiç görmemiş ama ilk ağızdan dinleme şansına erişmişlerdir. Bu şansa karşılık anne ve babalarının günahlarının ve suçluluk duygularının en taze zamanlarına denk gelmişlerdir.

Cennetten kovulmanın, sınırları aşmanın utancı ve güvensizliği henüz anne babalarının gözlerinde iğne ucu gibi parlaktır. Belki bunun ilk tanığı olmanın ağırlığıyla Kabil, Tanrı’nın onayına karşı fazla alıngan ama kardeşine karşı hırçın ve kıskançtır.

Bu yüzden bütün olan biteni yanlış anlamış, sevgiyi daha ilk baştan koyun yağı ve ekin demeti ile tartmaya başlamış ve yeryüzünü bir cennet yapma şansını ilk baştan kaybetmiştir.

Kitab-ı Mukaddes’in Tekvin kısmı, kardeşlerden birinin katil, diğerinin ise kurban olduğu hikayelerini ilk günahtan hemen sonra anlatır. Rab, Kabil’in toprağı hasatından verdiği sunuya bakmamış buna karşın Habil’in sürünün ilk doğanlarından ve koyunların yağlarından olan sunusunu takdir etmiştir.

Bu takdir karşısında kendini bir “hiç” gibi hisseden Kabil de kardeşi Habil’i “hiç” yapmak istemiş ve onu öldürüp oracıkta bırakmıştır. İntikam hırsı, onu gömecek şefkâtten ve suçunu saklama arzusundan güçlü çıkmıştır. Rab’dan almak istediği onayın ve hayattan kazanmak istediği armağanların kıymeti tartıda kardeşine duyduğu sevgiden ağır basmıştır..

Kabil, bütün yıl boyunca uğraşarak elde ettiği hasatın Tanrı tarafından yeterince değerli bulunmamasına muhtemelen çok içerlemiş bu yüzden kendini değersiz, beceriksiz bir aptal gibi hissetmiştir.

Oysa kendi yapamadıklarını kardeşi Habil başarmıştır. Bir yılın sonunda ikisinin elde ettiklerinin kıymeti ortadadır; Kabil, sert kabuklu toprakla kan ter içinde uğraşarak Habil’in elde ettiklerinden çok daha azına razı olmak zorunda kalmıştır.

Kabil, hayal kırıklığının ardından önce öfkeye ardından dizginlenemeyeceği bir kıskançlık nöbetine tutulur.. Yeryüzünde ilk kıskançlık ateşi yanmış, ilk hırsın alevi tütmeye başlamıştır… İlk cinayet işlenecek, ilk ölüm yaşanacak ve ilk katilin adı belli olacaktır..

Bu dün olduğu gibi bugün de kimileri için kolay altından kalkılacak bir şey değildir. Hayattan alınanlarla onun için feda edilenler tartılacak ve ince muhasebelerin sonunda yeni Kabil’ler çıkacaktır. Ve eğer Habil’in nerede olduğunu soracak olan olursa Kabil; “ Kardeşimin bekçisi miyim ben? Diyecektir.

Üçüncü sayfa haberleri bir toplumun ruh haritasını gösteren büyük bir pusula gibi çalışır. Her cinayet, her husumet, aşk ve intikam, insan hikayelerinin birbirine incecik ağlarla bağlı olduğu varolma hikayemizin bir parçasını oluşturur. Bu suç topografyası aynı zamanda hangi kahramanlarla ruh akrabalığı kurduğumuzun, hangi kaderlerlerle aynı sayfaya yazıldığımızın fihristi gibidir.

Bu haberlerden biri en eski ruh akrabalıklarımızdan birine; Kabil’le Habil’in hikayesindeki kardeş kıskançlığı kategorisine aittir. Ve işlenen cinayet neredeyse bütün detaylarıyla Habil cinayetinin bir kopyası gibidir.

Cinayet, Ekim ayının bir Pazar günü Konya’nın Karapınar ilçesi Topak Yaylası’nda işlenir. Sebep bir arazi anlaşmazlığıdır. Ali S. dünya nimetinden payına düşenlerin kardeşininkinden daha az olduğuna inanmış, öfkesini kardeşinin cesetiyle değiş tokuş yapmıştır.

Ali S. (51), kardeşi Necip S. ( 46) ile yanında çalışan Afgan uyruku tarım işçisi M. Nebi N’yi (18) silahla öldürür

Daha önce de aralarındaki tarla anlaşmazlığı yüzünden birbirlerinin evlerine ateş açan kardeşlerden Kabil’in öfkesini taşıyan abi Ali S. polisteki ifadesinde şunları söyler:

“Pazar günü sabah saaatlerinde evden et ve yiyecek alıp ağabeyi olarak kardeşim Necip’in ayağına geldim. Bu yaptıklarından belki vazgeçer diye geldim. Kardeşim ile Afgan işçi yonca tarlasında çalışıyordu. Necip’e seslenip “ Yemek getirdim beraber yiyelim” dedim. O da “ senin burada tarlan mı var da geldin?” dedi.

 Birbirimize yaklaşmaya başladık. Ben ona “ tarlası batsın birader, verdik işte daha gönlün olmadı mı?” dedim. Bu sırada bana küfür etmeye başladı. Afgan çalışanına “ Git şu silahı al getir” dedi. Ben de “Dur birader biz buraya birbirimizi vurmaya mı geldik , barışmaya geldim” dedim. Bana küfür etmeye başladı.

 Afganlı, silah almaya giderken yanımda taşıdığım tabancayla bir el havaya ateş ettim. Bu sırada Necip’in yanıma kadar geldiğini görünce bir el daha ateş ettim. Kanı görünce korkup “ eyvah” dedim.

 Kardeşim tarlaya doğru kaçmaya başlayınca arkasından birkaç el daha ateş ettim. Daha sonra çiflikteki Afganlı M Nebi’nin yanına gittim , kardeşimin yaralandığını, onu hastaneye götürmemiz gerektiğini söylerken kolundan çektim. Bu esnada silahım ateş aldı……”*

Barışmaya silahla giden ve kaçan kardeşine ateş etmeye devam eden Ali S, olaydan sonra arkadaşlarıyla buluşup biraz efkar dağıtır ve sonra eve gidip güzelce uyur. “Kardeşin nerede? ” diye soracak olan olursa tıpkı Kabil gibi“ ne bileyim kardeşinin bekçisi miyim ben? ” demeyi de uyumadan önce kafasına koyar.

Tekvin’de anlatılan Kabil ve Habil meselin sonunda Rab, Kabil’e şöyle seslenir;

“ Ne yaptın? Kardeşinin kanının sesi topraktan bana bağırıyor. Lânet edildin! Bundan sonra yeryüzünde kaçak ve serseri olacaksın..”

Bazı ruh akrabalıklarını taşımak sırtında bir ceset taşımak kadar zordur ve ömür boyu kaçak kalmak kardeşi tarafından öldürülen Habil olmaktan bile zordur. Artık her ekinin kökü kanlı, her toprak lanetli olacaktır..

* Olayın detaylı haberi ve Ali S’nin polis ifadesi, Duvar Gazetesi 16 Ekim 2018 tarihli haberden, www.gazeteduvar.com.tr. Kaynak; Konya DHA.

Kabil ve Habil meseli; Kitabı Mukaddes, Tekvin, BAP 4, Kitabı Mukaddes Şirketi, İstanbul 2012.

Fotoğraf; Çumra – Mart/2018.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s