PATRİCK MELROSE VE BİZ

IMG_7900

“ Hayır! Artık dediğin hiçbir şeyi yapmayacağım. Bu yanlış. Sen hatalısın. Kimse bunu bir başkasına yapmamalı!”

Nisan, umut veren bir ay.. Kelimenin söylenişinde, dahi vaatlerine dair bir heyecan gizli. Yoksunluklarla dolu geçen soğuk bir kışın tesellisi gibi.. Nİİ-SANN

Babil takviminde “Nisannu” yılın ilk ayı sayılıyor ve taze mahsul anlamına geliyor. Çiçeklenmiş ağaçlar, havada süzülen leylekler, ilk yemişler ve düşen cemreler hep bereketli bir baharla başlayan güzel senenin müjdecisi..

Baharın kendine has taze bir kokusu var. Sırf bu kokuyu duymak için bile insan poyraza rağmen dışarı çıkmalı, yeni doğmuş kuzular gibi çimlere serilip havada süzülen leylekleri izlemeli. Oysa tek yaptığım şey oyların tekrar sayılmasına dair haberleri takip ederek Patrick Melrose izlemek.. Her ikisindeki tekinsizlik benim için onları yekpare bir bütün haline getiriyor.

Muhtemelen yıllar sonra 31 Mart seçimlerini Patrick Melrose’un hikayesi ile beraber hatırlayıp ülkenin mağduriyetine Patrick’i de ekleyeceğim. Sanki Patrick de bizim gibi oyların sayılmasını izlerken kayıplarının, acılarının bir dökümünü yapmış gibi gelecek.

IMG_7901

Benim için kurban olma, tecavüz, haksızlık ve karanlık bir gücün altında ezilme hikayeleri birbirlerinin içinde eriyip gitti çünkü.. Şu an bile Patrick’in mutluluğunu emen babası David Melrose’un küllerinin arasından kalkıp seçimin tekrarlanmasını isteyeceğini düşünmem de bu iç içe geçen duyguların bir emaresi sayılmalı..

Patrick Melrose, Edward St Aubyn’ in kendi yaşam öyküsünden izler taşıyan roman serisi. Benedict Cumberbatch’in muhteşem oyunculuğu ile hayat verdiği Patrick Melrose dizisi de bu roman serisinden uyarlanmış 5 bölümlük esaslı bir seyirlik.

IMG_7899

Patrick Melrose, üst sınıftan sorunlu bir İngiliz ailesinde büyüyen istismar mağduru bir çocuğunun hikayesi olarak görülse de tüm iyi yapıtlarda görüleceği üzere farklı okumalara açık. Bu yüzden dizide sadece enseste odaklanmak hikayenin zenginliğini görmezden gelmek olacaktır.

Dizide Patrick’in hikayesine telefonla aldığı babasının ölüm haberi ile gireriz. Telefonun karşı ucundaki ses Patrick’e “sana çok kötü bir haberim var, maalesef baban Newyork’ta bir otel odasında ölü bulundu” der. Oysa ki bu “kötü haber” Patrick’in bütün hayatı boyunca babasına dair aldığı tek iyi haberdir.

Beş yaşından itibaren babası tarafından tecavüze uğramış, şiddet görmüş ve yaydığı karanlık gücün altında ezilmiştir. Yaşamına şöyle ya da böyle sızan bütün ışıklar babası David Melrose’un karanlık gövdesiyle kaplanmıştır.

İlk kez Fransa’daki kocaman kır evinde babası tarafından sanki bir ceza verir gibi başlayan tecavüz sonraları belli aralıklarla devam etmiş ve babasının bir başka kurbanı olan annesinin bundan haberi bile olmamıştır.

Tuhaftır ki çok sonraları uyuşturucu bağımlısı bir yetişkin olduğunda arkadaşına babasının ilk tecavüzünün neredeyse Kafkaesk bir yanı olduğunu ve bir tür ceza verme şekli gibi geliştiğini söyleyecektir.

Ardından gelen tecavüzlerde de buna benzer bir yan vardır. Şöyle der babası mesela bir şiddet gösterisinin ertesinde ve bir tecavüzün evvelinde ; “ ilerde kimseye bağımlı olmadığında bana teşekkür edeceksin.”

Patrick’in kabus dolu günleriyle içinde bulunduğumuz iklimin birbirinin içinde erimesi ve giderek her birimizin acı çeken Patrick Melroslara dönüşmemiz dizinin bu cümlesinden sonra hız kazandı.

Patrick’in babası da ona gelecekteki özgürlüğü, yani varlığının bağımsız bekası için tecavüz ediyordu. Babalıktan aldığı gücü kötüye kullanıyor onu gövdesinin ağırlığı altında eziyordu. Cinsel iştahın ve sapık yönelimlerin güç arzusu ile birleşip yoluna çıkan ve çıkması muhtemel olan her şeyi yok etme biçimiydi bu.

Alfonso Cuaron’un güzelim filmi Roma’da da eril şiddetin, bütün alanı ele geçirebileceğini, buna her zaman teşne olduğunu ve bu uğurda sınırları bile yıkabileceğini gösteren bir sahne vardır.

Ailenin sözüm ona iş gezisinden dönen babası egzosu korkunç sesler çıkaran devasa büyüklükteki arabasıyla daracık garaja sığmaya çalışır. Babanın bu arabayı her ne pahasına olursa olsun, duvarlara çarpa çarpa, sıvaları döke döke garaja sokma biçiminde baskıcı, domine edici ve önüne çıkan bütün alanı zorbaca kaplayan bir yan vardır. Nitekim garaj, evin nefes alan, yaşanan, oyun oynanan, sokakla bağlantı kurulan tek yaşam alanıdır.

IMG_7910

Patrick’in babasındaki zorbalık ve sapık bir fantaziye dönüştürdüğü faşistlik ise sadece evde kapladığı alanla sınırlı kalmaz; Patrick’in babası David Melrose, o evde yaşayan bütün bedenlere ve ruhlara taliptir. Patrick’in ve annesinin bedeni de bu kontrolsüz gücün kullanım alanlarından biridir. Bu yüzden annesi de hem kurban hem de göz yumduğu için bu yıkıcı otoritenin iş birlikçisidir. Kısacası Patrick’i babasından koruyacak onun için hesap sorabilecek kimse yoktur. Bir zorba tarafından bütün kurumları ele geçirilmiş bir toplum gibidir Patrick.

Geriye tek seçenek kalır; Bu hesabı Patrick sormalı, kendine tecavüz eden babasının karşısında cesaretle durabilmelidir O da bunu yapar! Bir tecavüzün hemen öncesinde babası odanın kapısını kapamasını isteyip Patrick’i yanına çağırdığında

“ Hayır! Artık dediğin hiçbir şeyi yapmayacağım. Bu yanlış. Sen hatalısın. Kimse bunu bir başkasına yapmamalı!” der.

Böylece Patrick, babasının onu ezen, iğdiş eden gücüne karşı cesaretle durabildiğini gösterir. Artık tecavüzü bekleyen, olacaklardan korkan sessiz bir kurban değildir. Bir sesi, gücü ve iradesi olduğunu göstermiştir.

Yağmurlu ve rüzgarlı İstanbul günlerinde ben yaşadığımız kabusa dair işaretleri bir dizinin üzerinden okurken çok uzaklardan son zamanların en heyecan verici fotoğrafı geldi. İlk defa bir kara deliğin fotoğrafı çekildi.

Dünyadan 55 milyon ışık yılı uzaktaki Başak Süperkümesi’nden gelen bu kara deliğin fotoğrafı sadece ilk olmakla kalmıyor aynı zamanda 55 milyon yıl öncesinden gelerek dünyanın en eski fotoğrafı olma özelliği taşıyordu.

Fotoğrafın taşıdığı bir başka sevinç ise bitmeyen seçime olası paralel evrenlerin, solucan deliklerinin ve belki de zamanın bükülebileceğinin hayalini iliştirmesiydi.

IMG_7904

Giordano Bruno da insanlığın hafızasına evrenin sonsuz olduğunu dair ilk hayali koyanlardan biriydi. Önceleri Dominiken tarikatının bir üyesiyken Kopernik sistemi ile tanıştıktan sonra dini ve onun baskıcı öğretilerini dışlayarak “ Sonsuz sayıda güneş” olabileceğini cesaretle söylemişti. Kilisenin bütün öğretilerine ve Hristiyan mitolojisinin hikayelerine ters düşen bu açıklamalarından sonra engizisyon tarafından ölümle cezalandırılmıştı.

Tıpkı Patrick’in çocukluğu gibi Bruno’ nun insanlığın yakasına iliştirdiği hayal gücü de yıkıcı bir otorite için tehdit ediciydi. Yok edilmeli, yok sayılmalı, yakılmalı, ölümü ibret olarak gösterilmeliydi.. Engisizyon da öyle yaptı.

Ancak Bruno, 1600 yılının 17 Şubat’ında Roma’da , Campo de Fiori’de canlı canlı yakılmadan önce cesaretle ve gururla şöyle söylemeyi bildi; “ Ne gördüğüm hakikati gizlemekten hoşlanırım, ne de bunu açıkça ifade etmekten korkarım…. Ölümümü bildirirken siz benden daha çok korkuyorsunuz”

İşte bu sözler tıpkı Patrick’in babasına söyledikleri gibi hiç düşmeyecek bir yerde ve hiç sönmeyecek bir ışığın altında havada asılı kaldı. O yüzden bugün 55 milyon öteden gelen kara deliğin fotoğrafında Bruno’nun hiç sönmeyen ışığı da var.

Onun cesareti olmasa sonsuzluğun ve olabilecek bütün mümkünlerin uzağında olabilirdik. Ama şimdi tıpkı Patrick gibi şunu söyleyecek gücümüz var “ Hayır! Artık dediğin hiçbir şeyi yapmayacağım! Bu yanlış, sen hatalısın!” Başka sonlar, başka hayatlar mümkün!

Nisan ne güzel bir ay.. Söylenişinde bile bir vaat gizli. Ardında bıraktığı koskaca kışa karşı cesaretli, neşeli, hoppa bir umut saklı içinde.. Sonsuzluğun içinde..

Patrick Melrose, Edward St. Aubyn, Çeviri: Suat Ertüzün, Can Yayınları.

Patrick Melrose Dizi, 5 Bölüm/ Blu Tv.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s